Οι Σκοτεινοί Χρόνοι πλακώνουν στο διαδίκτυο.
Η φιλοδοξία είναι μια από τις σημαντικότερες αρετές μας ως είδος, η κινητήριος δύναμη για πολλές μεγαλειώδεις ανακαλύψεις, που μεταμόρφωσαν την ζωή και τον κόσμο μας. Η φιλοδοξία των ανθρώπων της indie εταιρείας ανάπτυξης Bitbox Ltd. πραγματικά δεν γνωρίζει
όρια. Μια ταπεινή ομάδα πέντε ατόμων οραματίστηκε το 2014 την δημιουργία ενός MMO, με κεντρικό θέμα τις σκληρές συνθήκες διαβίωσης της μεσαιωνικής εποχής. Με ένα demo υπό μάλης, το οποίο ξεδίπλωνε τα βασικότερα χαρακτηριστικά του gameplay, η Bitbox Ltd. βγήκε στην γύρα προς αναζήτηση χρηματοδοτών για το φιλόδοξο project.
Του Γιάννη Μοσχονά
Η ανεύρεση των απαραίτητων πόρων οδήγησε στην μεγέθυνση της αναπτυξιακής ομάδας (η μια χούφτα ατόμων έγινε... τρεις), και με 15 άτομα προσωπικό πλέον, οι φιλοδοξίες της εταιρείας εκτινάχθηκαν στα ύψη. Αντιλαμβανόμενοι το μέγεθος, τις εργατοώρες και την τεχνολογία που απαιτεί η δημιουργία ενός MMO, η Bitbox σκέφτηκε να αναπτύξει πρώτα ένα διαδικτυακό τίτλο περιορισμένης κλίμακας. Έτσι προέκυψε το Life is Feudal: Your Own, ένα διαδικτυακό Sandbox, το οποίο έκανε την παρθενική του εμφάνιση σε early access στο Steam τον Σεπτέμβριο του 2014. Ένα χρόνο αργότερα το Life is Feudal: Your Own εξήλθε της early access, και συνεχίζει μέχρι τις μέρες μας να υποστηρίζεται ενεργά από τους δημιουργούς του.
Η τεράστια εμπορική επιτυχία του εν λόγω τίτλου κάλυψε ταχύτατα τα έξοδα παραγωγής του, κατέδειξε την δίψα της gaming κοινότητας για διαδικτυακό παιχνίδι με μεσαιωνικό “άρωμα”, και επέτρεψε στην Bitbox να επεκτείνει το εργατικό δυναμικό της, προετοιμαζόμενη για τις προκλήσεις του Life is Feudal: MMO. Είχε υποπέσει στην αντίληψή μας ότι το τελευταίο βρισκόταν σε Beta φάση από τα μέσα του 2016. Μαθαίνοντας για τον επικείμενο ερχομό του στο Steam στις αρχές του 2018, ζητήσαμε πρόσβαση από την Bitbox ώστε να σχηματίσουμε πρώτοι μια καλή εντύπωση για το gameplay του. Η αντίδραση των developers μας παραξένεψε.
Καλωσορίσατε στην Κόλαση noobs
Δέχτηκαν με χαρά την αίτησή μας για συμμετοχή στο Life is Feudal: MMO, αλλά μας τόνισαν ότι δεν μπορούν να την ικανοποιήσουν ακόμα γιατί το παιχνίδι παρουσιάζει αρκετές ελλείψεις. Περιμέναμε υπομονετικά έως ότου θεωρήσουν ότι το περιεχόμενό του κρίνεται κατάλληλο για παρουσίαση, και το λάβαμε τελικά στις αρχές του χρόνου. Γεμάτοι περιέργεια για το τελικό αποτέλεσμα, το φορτώνουμε και εισβάλουμε στον άγριο κόσμο του. Μερικές ώρες αργότερα συνειδητοποιούμε ότι, οι λόγοι που καθυστέρησαν την αποστολή του preview κωδικού προς τα ΜΜΕ είναι ακόμα παρόντες, και υποσκάπτουν μια κατά τα άλλα αξιοσημείωτη εμπειρία.
Η διαφημιστική καμπάνια του Life is Feudal: MMO περιλαμβάνει αλήθειες, αλλά αποπροσανατολίζει επίσης εύκολα με τις υποσχέσεις για έντεχνες πολιτικές μανούβρες ανάμεσα σε βασίλεια, για μαζικές μάχες, για πολιορκίες και για άφθονο PvP. Το πρόβλημα δεν είναι ότι τα υποσχόμενα χαρακτηριστικά δεν υπάρχουν στον κόσμο του παιχνιδιού. Είναι το ότι θα περάσουμε πολύ περισσότερες ώρες με άλλες δραστηριότητες, μέχρι να τα βιώσουμε. Πρόβλημα είναι επίσης ότι τα μεγαλεπήβολα game mechanics καταστρέφονται από τις τεχνικές δυσκολίες.
Αφού επιλέξαμε τον ήρωα μας, ορμήσαμε στο newbie island, “πατρίδα” των απανταχού νεοφερμένων στο παιχνίδι και τόπος εκμάθησης των game mechanics. Η πρώτη μας αντίδραση ήταν ο εντυπωσιασμός. Θαυμάσαμε τις κινήσεις των ουράνιων σωμάτων, τις εναλλαγές των φάσεων της ημέρας, το νεκροταφείο πλοίων λίγα μέτρα δίπλα μας, τον τεράστιο χάρτη. Θεωρήσαμε ότι το interface καλύπτει μεγάλο τμήμα της εικόνας και προχωρήσαμε στην αναταξινόμηση του, προσαρμόζοντας το στα γούστα μας. Ο χειρισμός του χαρακτήρα είναι εύκολος με τα WASD και τα shortcut keys, τα menu γρήγορα προσβάσιμα και το μέγεθος τους ιδανικό.
Το Life is Feudal: MMO κάνει σωστή δουλειά στην εκμάθηση των βασικών δραστηριοτήτων, ενημερώνοντας μας διαδοχικά για το τι μπορούμε να πράξουμε στον κόσμο του. Η καλή εικόνα που σχηματίσαμε στα πρώτα λεπτά άρχισε σύντομα να ξεθωριάζει. Μπήκαμε στο χωριό του newbie island και αρχίσαμε την αλληλεπίδραση με τους NPCs. Οι διάλογοι που τους έχουν γράψει είναι απαίσιοι, κενοί περιεχομένου, υπάρχουν απλά για να πλαισιώσουν τα quests που μας ανέθεσαν. Αδιαφορήσαμε για τους NPCs και επιχειρήσαμε να εκτελέσουμε τα quests, πέφτοντας πάνω σε ένα χαλασμένο σύστημα. Η έννοια του σκληροπυρηνικού MMO για τους developers δείχνει να περιλαμβάνει quests με ελλιπείς ή εντελώς λανθασμένες πληροφορίες, αδυναμία να σημαδέψουμε το μέρος όπου βρίσκονται στον χάρτη κ.ο.κ.
Κουτσά στραβά καταφέραμε να εκτελέσουμε μερικές, μετά από αρκετούς πειραματισμούς. Στην διάρκειά τους εντοπίσαμε περισσότερα προβλήματα. Η περιοχή του χωριού απαγορεύει το μάζεμα των resources και μας αναγκάζει να διανύσουμε μεγάλες αποστάσεις τρέχοντας. Αρχίσαμε να νοιώθουμε ότι συμμετέχουμε σε Walking – Running Simulator και όχι σε MMORPG. Ευτυχώς η συγκομιδή πόρων γίνεται με ένα πάτημα του mouse button και είναι συνεχόμενη, δηλαδή δεν χρειάζεται button mushing.
Μόνο ο ικανότερος gamer θα επιζήσει
Το Life is Feudal: MMO αντικατοπτρίζει τέλεια τις συνθήκες διαβίωσης στην σκοτεινότερη περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας. Κάθε λεπτό στο παιχνίδι χαρακτηρίζεται από σκληρό αγώνα για την επιβίωση μας. Θα προλάβουμε να βρούμε κάτι φαγώσιμο προτού πέσουμε νεκροί από την πείνα; Θα βρούμε αρκετά υλικά για να χτίσουμε μια καλύβα, η οποία θα μας προστατέψει από τις άθλιες καιρικές συνθήκες και τους φυσικούς μας εχθρούς; Η συνάντηση με ένα άγριο ζώο θα καταλήξει σε γέμισμα της κοιλιάς μας ή της δικής του; Σαν να μην έφτανε η αδιάκοπη πάλη με την φύση, βρισκόμαστε αντιμέτωποι και με την ανθρώπινη λαίλαπα. Φεύγοντας από το newbie island και μπαίνοντας στην Abella συνειδητοποιήσαμε το πόσο τυχεροί ήταν οι παίκτες της Beta έκδοσης. Οι φυσικοί πόροι της τεράστιας ηπείρου έχουν καταναλωθεί σαν από τεράστιο σμήνος ακριδών. Το έδαφος έχει σκαφτεί, πόλεις έχουν χτιστεί και η ζωή είναι αβίωτη για τους μοναχικούς.
Ερχόμαστε στο σπουδαιότερο χαρακτηριστικό του Life is Feudal: MMO, την κοινωνική του διάσταση. Η αλληλεγγύη ανάμεσα στα μέλη των αυτοσχέδιων guilds δεν γνωρίζει όρια όπως και η εξειδίκευση την οποία ενθαρρύνουν. Τα guilds λειτουργούν σαν τεράστια αποικία μυρμηγκιών όπου το κάθε μέλος έχει αναλάβει μια συγκεκριμένη εργασία. Η συγκομιδή των πόρων γίνεται από ξυλουργούς, η αλιεία από ψαράδες, ο θερισμός από αγρότες, η κατασκευή οικημάτων από έμπειρους χτίστες. Ανάλογα με την εργασία που του ανατέθηκε, ο καθένας μας αναπτύσσει την κατηγορία των skills που θα τον καταστήσουν κορυφαίο στον τομέα του.
Το skill system είναι πλούσιο και τα παρακλάδια του υπόσχονται αμέτρητες ώρες ανάπτυξης. Πάντοτε ξινίζουμε τα μούτρα μας όταν ακούμε για level cap ή skill cap, εδώ όμως το βρήκαμε σύμφωνο προς το όλο πνεύμα του παιχνιδιού. Δεν είναι ρεαλιστικό ένας άνθρωπος να είναι τέλειος σε όλες τις δραστηριότητες έτσι, επιλέγοντας τον ρόλο και τα skills που μας αρέσουν, τονίζουμε το Role Playing συστατικό της εμπειρίας. Με το συνεργατικό πνεύμα να κυριαρχεί στα guilds είναι πολύ εύκολη η δημιουργία φιλιών ανάμεσα σε άτομα από διαφορετικές χώρες και ηπείρους. Συνάπτοντας φιλικές σχέσεις με τα υπόλοιπα guild members, αναζωπυρώνεται διαρκώς η επιθυμία μας για να συμμετάσχουμε στις δραστηριότητες του Life is Feudal: MMO, αγνοώντας τα ποικίλα τεχνικά προβλήματα και τον βραχνά του grinding.
Αλωνίζοντας στην Abella
Είναι αλήθεια ότι το grinding μας αρέσει πολύ όταν ενέχει δράση. Δεν έχουμε πρόβλημα να σκοτώνουμε εκατομμύρια ψηφιακούς αντιπάλους, ανεξάρτητα από τα κέρδη που μας αποφέρει η εξόντωσή τους. Δυστυχώς στο Life is Feudal: MMO το grinding σχετίζεται με τις πρώτες ύλες. Σύντροφός μας στην συγκομιδή ξυλείας, κρέατος, πηλού, πετρωμάτων και άλλων υλικών είναι μια μπάρα που γεμίζει, αδειάζει και γεμίζει με τις ώρες. Το θέαμα δεν έχει ενδιαφέρον αλλά είμαστε αναγκασμένοι να το παρακολουθούμε αδιάκοπα. Στο μαγείρεμα, το χτίσιμο, σε όλες τις δραστηριότητες η ίδια μπάρα γεμίζει και αδειάζει ξανά και ξανά. Χρειάζονται παίκτες φανατικοί του crafting για να αντέξουν την επαναλαμβανόμενη διαδικασία και να μην τα... βροντήξουν μέσα στην πρώτη ώρα παιξίματος.
Ευτυχώς που το crafting έχει αρκετές μπάρες με αντικείμενα και συνταγές, για να απασχολήσει τους πωρωμένους. Η ανθρώπινη δημιουργικότητα δοξάζεται με τις ολοένα και πιο περίπλοκες κατασκευές που φτιάχνουμε εκ του μηδενός. Δοξάζεται ακόμα περισσότερο στην διαδικασία του terraforming, ενός game mechanic που θεωρούμε υπεύθυνο για την τεράστια επιτυχία τίτλων όπως το Minecraft. To έδαφος δεν αποτελεί μόνο την βάση πάνω στην οποία στήνουμε τα σπιτικά μας, αλλά και τον εύπλαστο χώρο που μετασχηματίζεται σε οτιδήποτε φανταστούμε. Μπορούμε να διεισδύσουμε στο υπέδαφος και να δημιουργήσουμε κατακόμβες αν μας αρέσει η ζωή του... τυφλοπόντικα. Να ισοπεδώσουμε λόφους, να υψώσουμε βουνά και να φτιάξουμε οροπέδια, ανάλογα με το που θέλουμε να χτίσουμε την βάση μας. Το terraforming γίνεται ακόμα πιο πετυχημένο από τον απαλό χειρισμό. Με το δεξί mouse button ενόσω ο κέρσορας στοχεύει στο έδαφος, ανοίγει το μενού που μας επιτρέπει να πλάσουμε το έδαφος όπως γουστάρουμε.
Ευτυχώς το Life is Feudal: MMO δεν στερείται δράσης, και πως θα μπορούσε άλλωστε αφού ο Μεσαίωνας ήταν μια κατ’ εξοχήν εγκληματική περίοδος. Είμαστε οπαδοί των Mount and Blade έτσι αγαπήσαμε την κατευθυντικότητα του battle system. Το μανιώδες πάτημα των buttons οδηγεί σε βέβαιη ήττα όταν έχουμε απέναντι μας θανάσιμους εχθρούς. Οι υπολογισμοί που θα κάναμε σε μια αληθινή μάχη με μεσαιωνικό εξοπλισμό έχουν μεταφερθεί αυτούσια εδώ. Ποιο σημείο του σώματος θέλουμε να πλήξουμε, το όπλο μας θα το βρει με την κόψη ή θα το χτυπήσει η λαβή; Τι απόσταση μπορεί να διανύσει το βέλος μας, θα πετύχει τον στόχο ή θα πέσει στην Γη άχρηστο και... απογοητευμένο;
Απαντώντας στις απορίες αυτές αισθανθήκαμε σαν μεσαιωνικοί πολεμιστές, ειδικά όταν πάμε στην μάχη σε στρατιωτικό σχηματισμό με άλλους. Βαδίζοντας αδιάκοπα στο μονοπάτι του ρεαλισμού, το Life is Feudal: MMO μας χαρίζει ένα avatar που πληγώνεται και πεθαίνει αρκετά εύκολα. Η ευθραυστότητά του είναι τέτοια ώστε σκεφτόμαστε πολύ πριν επιτεθούμε ακόμα και σε άγρια ζώα. Δεν συμμερίζονται όλοι την σύνεσή μας φυσικά έτσι είχαμε και συναντήσεις με ανθρώπινα “ζώα” που μας σκότωσαν χωρίς λόγο.
Developers διψασμένοι για χρήμα
Το επιχειρηματικό μοντέλο με τις μικροσυναλλαγές που επέλεξε η Bitbox είναι επιεικώς απαράδεκτο. Καταθέτοντας δέκα ευρώ από την τσέπη μας εν καιρώ κρίσης, αγοράζουμε ουσιαστικά έναν χαρακτήρα υπό μορφή tickets για να εισέλθουμε στην Abella. Αν ο χαρακτήρας πάψει να μας ικανοποιεί και θελήσουμε να τον διαγράψουμε, πρέπει να πληρώσουμε άλλο ένα δεκαράκι για κάθε νέο χαρακτήρα. Σκεφτήκαμε ότι δεν έχουμε ξαναδεί χειρότερη τακτική προς απομύζηση των παικτών από developer, αλλά λίγο αργότερα βρεθήκαμε μπροστά σε πρόσθετη οικονομική αφαίμαξη.
Ο θάνατος στο Life is Feudal: MMO κοστίζει πανάκριβα στον χαρακτήρα που χειριζόμαστε και στην τσέπη μας. Το avatar χάνει ένα ποσοστό από τα skill points του, δέχεται δηλαδή ένα πλήγμα που εξαφανίζει σε μια στιγμή όσα του χάρισε το πολύωρο grinding των resources. Το ψυχολογικό τραύμα που δεχόμαστε κατ’ αυτόν τον τρόπο, μας σπρώχνει βίαια στην αγορά προστατευτικών πακέτων περιορισμένου χρόνου από το shop του παιχνιδιού. Το χρήμα ρέει άφθονο προς την Bitbox από τους χρήστες, οι οποίοι δεν έχουν χιλιάδες ώρες ελεύθερου χρόνου για να δαπανήσουν σε ασταμάτητο grinding.
Το Life is Feudal: MMO περιέχει και ένα τρίτο τρόπο για να μαζέψει τα πραγματικά λεφτά μας, αυτός όμως είναι προαιρετικός και όχι πιεστικός σαν τους προαναφερόμενους. Για όσους ενδιαφέρονται για την μόδα, διατίθενται μπόλικα κοσμητικά αντικείμενα καταβάλλοντας το ανάλογο αντίτιμο. Θα σκαρώναμε γρήγορα ένα συγχωροχάρτι για τα οικονομικά λάθη του παιχνιδιού, εφόσον η παραγωγή ήταν άψογη και απεικόνιζε ακριβώς ότι μας υποσχέθηκαν τα διαφημιστικά του. Δυστυχώς απέχουμε πολύ ακόμα από το να συμβεί αυτό.
Η σκέψη ενός server που σηκώνει 10.000 παίκτες ταυτόχρονα μας έκανε να ονειρευτούμε απίθανες καταστάσεις, αλλά η πραγματικότητα μας προσγείωσε. Αλλεπάλληλες αποσυνδέσεις και ελεεινό lag στις μαζικές PvP συγκρούσεις μας έπεισαν ότι, οι τεχνολογικές απαιτήσεις του εγχειρήματος, ξεπερνούν τις δυνατότητες των developers προς το παρόν. Ο πολλαπλασιασμός της αναπτυξιακής ομάδας του παιχνιδιού, ο εμπλουτισμός του κώδικα και η μεταφορά σε server με σοβαρή χωρητικότητα, αντί για άνοιγμα περισσότερων servers, είναι μονόδρομος.
Το lag, τα artifacts και η πτώση των frames είναι συχνά από το newbie island ακόμα. Μας εντυπωσίασε ο σχεδιασμός και το πλήθος των ειδώλων προς τιμήν των θεών, οι εναλλαγές στον φωτισμό, το ρεαλιστικό weather system που μας έκανε να τουρτουρίζουμε για λογαριασμό του χαρακτήρα μας. Θεωρούμε λιγοστές τις εμφανισιακές επιλογές των χαρακτήρων, αλλά ο ρουχισμός τους ανταποκρίνεται στα πρότυπα της μεσαιωνικής περιόδου.
Αναπτυξιακός Μεσαίωνας
Παίζοντας το Life is Feudal: MMO υλοποιήθηκε στο μυαλό μας μια αλλόκοτη αλλά εύστοχη παρομοίωση. Η διάσταση μεταξύ του υποσχόμενου και του διαθέσιμου περιεχόμενου, εμφάνισε στον νου μας τις διαφημίσεις των προϊόντων στα φαστφουντάδικα. Τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις των αφισών τους που απεικονίζουν τεράστια και λαχταριστά χάμπουργκερ, ενώ στην πραγματικότητα μας σερβίρουν ένα πατικωμένο και άνοστο πράγμα. Σαν ιδέα το παιχνίδι έχει τις προοπτικές να μεταμορφωθεί στο καλύτερο MMO εκεί έξω, μια τέλεια αναπαράσταση των άγριων συνθηκών του Μεσαίωνα σε ένα σκληροπυρηνικό χώρο, όπου φιλίες και συμμαχίες γεννιούνται και οι παίκτες αποκομίζουν άφθονη διασκέδαση. Για όσο καιρό μαστίζεται από δεκάδες τεχνικά προβλήματα, η ολοκληρωμένη του μορφή θα παραμείνει άπιαστο όνειρο.
Στην παρούσα φάση δεν αξίζει να δαπανήσουμε ούτε δέκα ευρώ για την εξαγορά ενός χαρακτήρα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, έως ότου θεραπευτούν οι παιδικές του... ασθένειες, είναι να συμμετάσχουμε στο free to play κομμάτι του newbie island. Εκεί μαθαίνουμε όλα τα game mechanics, καταλήγουμε σε ένα χαρακτήρα που μας εκφράζει, και είμαστε έτοιμοι για το πληρωτέο ταξίδι στην Abella με όλα τα απαραίτητα εφόδια.
Δείτε εδώ την είδηση μας για τις πέντε πρώτες ώρες του παιχνιδιού. Συζητήστε περισσότερα για το Life is Feudal: MMO σε αυτό το forum topic.
GameWorld
Η φιλοδοξία είναι μια από τις σημαντικότερες αρετές μας ως είδος, η κινητήριος δύναμη για πολλές μεγαλειώδεις ανακαλύψεις, που μεταμόρφωσαν την ζωή και τον κόσμο μας. Η φιλοδοξία των ανθρώπων της indie εταιρείας ανάπτυξης Bitbox Ltd. πραγματικά δεν γνωρίζει
όρια. Μια ταπεινή ομάδα πέντε ατόμων οραματίστηκε το 2014 την δημιουργία ενός MMO, με κεντρικό θέμα τις σκληρές συνθήκες διαβίωσης της μεσαιωνικής εποχής. Με ένα demo υπό μάλης, το οποίο ξεδίπλωνε τα βασικότερα χαρακτηριστικά του gameplay, η Bitbox Ltd. βγήκε στην γύρα προς αναζήτηση χρηματοδοτών για το φιλόδοξο project.
Του Γιάννη Μοσχονά
Η ανεύρεση των απαραίτητων πόρων οδήγησε στην μεγέθυνση της αναπτυξιακής ομάδας (η μια χούφτα ατόμων έγινε... τρεις), και με 15 άτομα προσωπικό πλέον, οι φιλοδοξίες της εταιρείας εκτινάχθηκαν στα ύψη. Αντιλαμβανόμενοι το μέγεθος, τις εργατοώρες και την τεχνολογία που απαιτεί η δημιουργία ενός MMO, η Bitbox σκέφτηκε να αναπτύξει πρώτα ένα διαδικτυακό τίτλο περιορισμένης κλίμακας. Έτσι προέκυψε το Life is Feudal: Your Own, ένα διαδικτυακό Sandbox, το οποίο έκανε την παρθενική του εμφάνιση σε early access στο Steam τον Σεπτέμβριο του 2014. Ένα χρόνο αργότερα το Life is Feudal: Your Own εξήλθε της early access, και συνεχίζει μέχρι τις μέρες μας να υποστηρίζεται ενεργά από τους δημιουργούς του.
Η τεράστια εμπορική επιτυχία του εν λόγω τίτλου κάλυψε ταχύτατα τα έξοδα παραγωγής του, κατέδειξε την δίψα της gaming κοινότητας για διαδικτυακό παιχνίδι με μεσαιωνικό “άρωμα”, και επέτρεψε στην Bitbox να επεκτείνει το εργατικό δυναμικό της, προετοιμαζόμενη για τις προκλήσεις του Life is Feudal: MMO. Είχε υποπέσει στην αντίληψή μας ότι το τελευταίο βρισκόταν σε Beta φάση από τα μέσα του 2016. Μαθαίνοντας για τον επικείμενο ερχομό του στο Steam στις αρχές του 2018, ζητήσαμε πρόσβαση από την Bitbox ώστε να σχηματίσουμε πρώτοι μια καλή εντύπωση για το gameplay του. Η αντίδραση των developers μας παραξένεψε.
Καλωσορίσατε στην Κόλαση noobs
Δέχτηκαν με χαρά την αίτησή μας για συμμετοχή στο Life is Feudal: MMO, αλλά μας τόνισαν ότι δεν μπορούν να την ικανοποιήσουν ακόμα γιατί το παιχνίδι παρουσιάζει αρκετές ελλείψεις. Περιμέναμε υπομονετικά έως ότου θεωρήσουν ότι το περιεχόμενό του κρίνεται κατάλληλο για παρουσίαση, και το λάβαμε τελικά στις αρχές του χρόνου. Γεμάτοι περιέργεια για το τελικό αποτέλεσμα, το φορτώνουμε και εισβάλουμε στον άγριο κόσμο του. Μερικές ώρες αργότερα συνειδητοποιούμε ότι, οι λόγοι που καθυστέρησαν την αποστολή του preview κωδικού προς τα ΜΜΕ είναι ακόμα παρόντες, και υποσκάπτουν μια κατά τα άλλα αξιοσημείωτη εμπειρία.
Η διαφημιστική καμπάνια του Life is Feudal: MMO περιλαμβάνει αλήθειες, αλλά αποπροσανατολίζει επίσης εύκολα με τις υποσχέσεις για έντεχνες πολιτικές μανούβρες ανάμεσα σε βασίλεια, για μαζικές μάχες, για πολιορκίες και για άφθονο PvP. Το πρόβλημα δεν είναι ότι τα υποσχόμενα χαρακτηριστικά δεν υπάρχουν στον κόσμο του παιχνιδιού. Είναι το ότι θα περάσουμε πολύ περισσότερες ώρες με άλλες δραστηριότητες, μέχρι να τα βιώσουμε. Πρόβλημα είναι επίσης ότι τα μεγαλεπήβολα game mechanics καταστρέφονται από τις τεχνικές δυσκολίες.
Αφού επιλέξαμε τον ήρωα μας, ορμήσαμε στο newbie island, “πατρίδα” των απανταχού νεοφερμένων στο παιχνίδι και τόπος εκμάθησης των game mechanics. Η πρώτη μας αντίδραση ήταν ο εντυπωσιασμός. Θαυμάσαμε τις κινήσεις των ουράνιων σωμάτων, τις εναλλαγές των φάσεων της ημέρας, το νεκροταφείο πλοίων λίγα μέτρα δίπλα μας, τον τεράστιο χάρτη. Θεωρήσαμε ότι το interface καλύπτει μεγάλο τμήμα της εικόνας και προχωρήσαμε στην αναταξινόμηση του, προσαρμόζοντας το στα γούστα μας. Ο χειρισμός του χαρακτήρα είναι εύκολος με τα WASD και τα shortcut keys, τα menu γρήγορα προσβάσιμα και το μέγεθος τους ιδανικό.
Το Life is Feudal: MMO κάνει σωστή δουλειά στην εκμάθηση των βασικών δραστηριοτήτων, ενημερώνοντας μας διαδοχικά για το τι μπορούμε να πράξουμε στον κόσμο του. Η καλή εικόνα που σχηματίσαμε στα πρώτα λεπτά άρχισε σύντομα να ξεθωριάζει. Μπήκαμε στο χωριό του newbie island και αρχίσαμε την αλληλεπίδραση με τους NPCs. Οι διάλογοι που τους έχουν γράψει είναι απαίσιοι, κενοί περιεχομένου, υπάρχουν απλά για να πλαισιώσουν τα quests που μας ανέθεσαν. Αδιαφορήσαμε για τους NPCs και επιχειρήσαμε να εκτελέσουμε τα quests, πέφτοντας πάνω σε ένα χαλασμένο σύστημα. Η έννοια του σκληροπυρηνικού MMO για τους developers δείχνει να περιλαμβάνει quests με ελλιπείς ή εντελώς λανθασμένες πληροφορίες, αδυναμία να σημαδέψουμε το μέρος όπου βρίσκονται στον χάρτη κ.ο.κ.
Κουτσά στραβά καταφέραμε να εκτελέσουμε μερικές, μετά από αρκετούς πειραματισμούς. Στην διάρκειά τους εντοπίσαμε περισσότερα προβλήματα. Η περιοχή του χωριού απαγορεύει το μάζεμα των resources και μας αναγκάζει να διανύσουμε μεγάλες αποστάσεις τρέχοντας. Αρχίσαμε να νοιώθουμε ότι συμμετέχουμε σε Walking – Running Simulator και όχι σε MMORPG. Ευτυχώς η συγκομιδή πόρων γίνεται με ένα πάτημα του mouse button και είναι συνεχόμενη, δηλαδή δεν χρειάζεται button mushing.
Μόνο ο ικανότερος gamer θα επιζήσει
Το Life is Feudal: MMO αντικατοπτρίζει τέλεια τις συνθήκες διαβίωσης στην σκοτεινότερη περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας. Κάθε λεπτό στο παιχνίδι χαρακτηρίζεται από σκληρό αγώνα για την επιβίωση μας. Θα προλάβουμε να βρούμε κάτι φαγώσιμο προτού πέσουμε νεκροί από την πείνα; Θα βρούμε αρκετά υλικά για να χτίσουμε μια καλύβα, η οποία θα μας προστατέψει από τις άθλιες καιρικές συνθήκες και τους φυσικούς μας εχθρούς; Η συνάντηση με ένα άγριο ζώο θα καταλήξει σε γέμισμα της κοιλιάς μας ή της δικής του; Σαν να μην έφτανε η αδιάκοπη πάλη με την φύση, βρισκόμαστε αντιμέτωποι και με την ανθρώπινη λαίλαπα. Φεύγοντας από το newbie island και μπαίνοντας στην Abella συνειδητοποιήσαμε το πόσο τυχεροί ήταν οι παίκτες της Beta έκδοσης. Οι φυσικοί πόροι της τεράστιας ηπείρου έχουν καταναλωθεί σαν από τεράστιο σμήνος ακριδών. Το έδαφος έχει σκαφτεί, πόλεις έχουν χτιστεί και η ζωή είναι αβίωτη για τους μοναχικούς.
Ερχόμαστε στο σπουδαιότερο χαρακτηριστικό του Life is Feudal: MMO, την κοινωνική του διάσταση. Η αλληλεγγύη ανάμεσα στα μέλη των αυτοσχέδιων guilds δεν γνωρίζει όρια όπως και η εξειδίκευση την οποία ενθαρρύνουν. Τα guilds λειτουργούν σαν τεράστια αποικία μυρμηγκιών όπου το κάθε μέλος έχει αναλάβει μια συγκεκριμένη εργασία. Η συγκομιδή των πόρων γίνεται από ξυλουργούς, η αλιεία από ψαράδες, ο θερισμός από αγρότες, η κατασκευή οικημάτων από έμπειρους χτίστες. Ανάλογα με την εργασία που του ανατέθηκε, ο καθένας μας αναπτύσσει την κατηγορία των skills που θα τον καταστήσουν κορυφαίο στον τομέα του.
Το skill system είναι πλούσιο και τα παρακλάδια του υπόσχονται αμέτρητες ώρες ανάπτυξης. Πάντοτε ξινίζουμε τα μούτρα μας όταν ακούμε για level cap ή skill cap, εδώ όμως το βρήκαμε σύμφωνο προς το όλο πνεύμα του παιχνιδιού. Δεν είναι ρεαλιστικό ένας άνθρωπος να είναι τέλειος σε όλες τις δραστηριότητες έτσι, επιλέγοντας τον ρόλο και τα skills που μας αρέσουν, τονίζουμε το Role Playing συστατικό της εμπειρίας. Με το συνεργατικό πνεύμα να κυριαρχεί στα guilds είναι πολύ εύκολη η δημιουργία φιλιών ανάμεσα σε άτομα από διαφορετικές χώρες και ηπείρους. Συνάπτοντας φιλικές σχέσεις με τα υπόλοιπα guild members, αναζωπυρώνεται διαρκώς η επιθυμία μας για να συμμετάσχουμε στις δραστηριότητες του Life is Feudal: MMO, αγνοώντας τα ποικίλα τεχνικά προβλήματα και τον βραχνά του grinding.
Αλωνίζοντας στην Abella
Είναι αλήθεια ότι το grinding μας αρέσει πολύ όταν ενέχει δράση. Δεν έχουμε πρόβλημα να σκοτώνουμε εκατομμύρια ψηφιακούς αντιπάλους, ανεξάρτητα από τα κέρδη που μας αποφέρει η εξόντωσή τους. Δυστυχώς στο Life is Feudal: MMO το grinding σχετίζεται με τις πρώτες ύλες. Σύντροφός μας στην συγκομιδή ξυλείας, κρέατος, πηλού, πετρωμάτων και άλλων υλικών είναι μια μπάρα που γεμίζει, αδειάζει και γεμίζει με τις ώρες. Το θέαμα δεν έχει ενδιαφέρον αλλά είμαστε αναγκασμένοι να το παρακολουθούμε αδιάκοπα. Στο μαγείρεμα, το χτίσιμο, σε όλες τις δραστηριότητες η ίδια μπάρα γεμίζει και αδειάζει ξανά και ξανά. Χρειάζονται παίκτες φανατικοί του crafting για να αντέξουν την επαναλαμβανόμενη διαδικασία και να μην τα... βροντήξουν μέσα στην πρώτη ώρα παιξίματος.
Ευτυχώς που το crafting έχει αρκετές μπάρες με αντικείμενα και συνταγές, για να απασχολήσει τους πωρωμένους. Η ανθρώπινη δημιουργικότητα δοξάζεται με τις ολοένα και πιο περίπλοκες κατασκευές που φτιάχνουμε εκ του μηδενός. Δοξάζεται ακόμα περισσότερο στην διαδικασία του terraforming, ενός game mechanic που θεωρούμε υπεύθυνο για την τεράστια επιτυχία τίτλων όπως το Minecraft. To έδαφος δεν αποτελεί μόνο την βάση πάνω στην οποία στήνουμε τα σπιτικά μας, αλλά και τον εύπλαστο χώρο που μετασχηματίζεται σε οτιδήποτε φανταστούμε. Μπορούμε να διεισδύσουμε στο υπέδαφος και να δημιουργήσουμε κατακόμβες αν μας αρέσει η ζωή του... τυφλοπόντικα. Να ισοπεδώσουμε λόφους, να υψώσουμε βουνά και να φτιάξουμε οροπέδια, ανάλογα με το που θέλουμε να χτίσουμε την βάση μας. Το terraforming γίνεται ακόμα πιο πετυχημένο από τον απαλό χειρισμό. Με το δεξί mouse button ενόσω ο κέρσορας στοχεύει στο έδαφος, ανοίγει το μενού που μας επιτρέπει να πλάσουμε το έδαφος όπως γουστάρουμε.
Ευτυχώς το Life is Feudal: MMO δεν στερείται δράσης, και πως θα μπορούσε άλλωστε αφού ο Μεσαίωνας ήταν μια κατ’ εξοχήν εγκληματική περίοδος. Είμαστε οπαδοί των Mount and Blade έτσι αγαπήσαμε την κατευθυντικότητα του battle system. Το μανιώδες πάτημα των buttons οδηγεί σε βέβαιη ήττα όταν έχουμε απέναντι μας θανάσιμους εχθρούς. Οι υπολογισμοί που θα κάναμε σε μια αληθινή μάχη με μεσαιωνικό εξοπλισμό έχουν μεταφερθεί αυτούσια εδώ. Ποιο σημείο του σώματος θέλουμε να πλήξουμε, το όπλο μας θα το βρει με την κόψη ή θα το χτυπήσει η λαβή; Τι απόσταση μπορεί να διανύσει το βέλος μας, θα πετύχει τον στόχο ή θα πέσει στην Γη άχρηστο και... απογοητευμένο;
Απαντώντας στις απορίες αυτές αισθανθήκαμε σαν μεσαιωνικοί πολεμιστές, ειδικά όταν πάμε στην μάχη σε στρατιωτικό σχηματισμό με άλλους. Βαδίζοντας αδιάκοπα στο μονοπάτι του ρεαλισμού, το Life is Feudal: MMO μας χαρίζει ένα avatar που πληγώνεται και πεθαίνει αρκετά εύκολα. Η ευθραυστότητά του είναι τέτοια ώστε σκεφτόμαστε πολύ πριν επιτεθούμε ακόμα και σε άγρια ζώα. Δεν συμμερίζονται όλοι την σύνεσή μας φυσικά έτσι είχαμε και συναντήσεις με ανθρώπινα “ζώα” που μας σκότωσαν χωρίς λόγο.
Developers διψασμένοι για χρήμα
Το επιχειρηματικό μοντέλο με τις μικροσυναλλαγές που επέλεξε η Bitbox είναι επιεικώς απαράδεκτο. Καταθέτοντας δέκα ευρώ από την τσέπη μας εν καιρώ κρίσης, αγοράζουμε ουσιαστικά έναν χαρακτήρα υπό μορφή tickets για να εισέλθουμε στην Abella. Αν ο χαρακτήρας πάψει να μας ικανοποιεί και θελήσουμε να τον διαγράψουμε, πρέπει να πληρώσουμε άλλο ένα δεκαράκι για κάθε νέο χαρακτήρα. Σκεφτήκαμε ότι δεν έχουμε ξαναδεί χειρότερη τακτική προς απομύζηση των παικτών από developer, αλλά λίγο αργότερα βρεθήκαμε μπροστά σε πρόσθετη οικονομική αφαίμαξη.
Ο θάνατος στο Life is Feudal: MMO κοστίζει πανάκριβα στον χαρακτήρα που χειριζόμαστε και στην τσέπη μας. Το avatar χάνει ένα ποσοστό από τα skill points του, δέχεται δηλαδή ένα πλήγμα που εξαφανίζει σε μια στιγμή όσα του χάρισε το πολύωρο grinding των resources. Το ψυχολογικό τραύμα που δεχόμαστε κατ’ αυτόν τον τρόπο, μας σπρώχνει βίαια στην αγορά προστατευτικών πακέτων περιορισμένου χρόνου από το shop του παιχνιδιού. Το χρήμα ρέει άφθονο προς την Bitbox από τους χρήστες, οι οποίοι δεν έχουν χιλιάδες ώρες ελεύθερου χρόνου για να δαπανήσουν σε ασταμάτητο grinding.
Το Life is Feudal: MMO περιέχει και ένα τρίτο τρόπο για να μαζέψει τα πραγματικά λεφτά μας, αυτός όμως είναι προαιρετικός και όχι πιεστικός σαν τους προαναφερόμενους. Για όσους ενδιαφέρονται για την μόδα, διατίθενται μπόλικα κοσμητικά αντικείμενα καταβάλλοντας το ανάλογο αντίτιμο. Θα σκαρώναμε γρήγορα ένα συγχωροχάρτι για τα οικονομικά λάθη του παιχνιδιού, εφόσον η παραγωγή ήταν άψογη και απεικόνιζε ακριβώς ότι μας υποσχέθηκαν τα διαφημιστικά του. Δυστυχώς απέχουμε πολύ ακόμα από το να συμβεί αυτό.
Η σκέψη ενός server που σηκώνει 10.000 παίκτες ταυτόχρονα μας έκανε να ονειρευτούμε απίθανες καταστάσεις, αλλά η πραγματικότητα μας προσγείωσε. Αλλεπάλληλες αποσυνδέσεις και ελεεινό lag στις μαζικές PvP συγκρούσεις μας έπεισαν ότι, οι τεχνολογικές απαιτήσεις του εγχειρήματος, ξεπερνούν τις δυνατότητες των developers προς το παρόν. Ο πολλαπλασιασμός της αναπτυξιακής ομάδας του παιχνιδιού, ο εμπλουτισμός του κώδικα και η μεταφορά σε server με σοβαρή χωρητικότητα, αντί για άνοιγμα περισσότερων servers, είναι μονόδρομος.
Το lag, τα artifacts και η πτώση των frames είναι συχνά από το newbie island ακόμα. Μας εντυπωσίασε ο σχεδιασμός και το πλήθος των ειδώλων προς τιμήν των θεών, οι εναλλαγές στον φωτισμό, το ρεαλιστικό weather system που μας έκανε να τουρτουρίζουμε για λογαριασμό του χαρακτήρα μας. Θεωρούμε λιγοστές τις εμφανισιακές επιλογές των χαρακτήρων, αλλά ο ρουχισμός τους ανταποκρίνεται στα πρότυπα της μεσαιωνικής περιόδου.
Αναπτυξιακός Μεσαίωνας
Παίζοντας το Life is Feudal: MMO υλοποιήθηκε στο μυαλό μας μια αλλόκοτη αλλά εύστοχη παρομοίωση. Η διάσταση μεταξύ του υποσχόμενου και του διαθέσιμου περιεχόμενου, εμφάνισε στον νου μας τις διαφημίσεις των προϊόντων στα φαστφουντάδικα. Τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις των αφισών τους που απεικονίζουν τεράστια και λαχταριστά χάμπουργκερ, ενώ στην πραγματικότητα μας σερβίρουν ένα πατικωμένο και άνοστο πράγμα. Σαν ιδέα το παιχνίδι έχει τις προοπτικές να μεταμορφωθεί στο καλύτερο MMO εκεί έξω, μια τέλεια αναπαράσταση των άγριων συνθηκών του Μεσαίωνα σε ένα σκληροπυρηνικό χώρο, όπου φιλίες και συμμαχίες γεννιούνται και οι παίκτες αποκομίζουν άφθονη διασκέδαση. Για όσο καιρό μαστίζεται από δεκάδες τεχνικά προβλήματα, η ολοκληρωμένη του μορφή θα παραμείνει άπιαστο όνειρο.
Στην παρούσα φάση δεν αξίζει να δαπανήσουμε ούτε δέκα ευρώ για την εξαγορά ενός χαρακτήρα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, έως ότου θεραπευτούν οι παιδικές του... ασθένειες, είναι να συμμετάσχουμε στο free to play κομμάτι του newbie island. Εκεί μαθαίνουμε όλα τα game mechanics, καταλήγουμε σε ένα χαρακτήρα που μας εκφράζει, και είμαστε έτοιμοι για το πληρωτέο ταξίδι στην Abella με όλα τα απαραίτητα εφόδια.
Δείτε εδώ την είδηση μας για τις πέντε πρώτες ώρες του παιχνιδιού. Συζητήστε περισσότερα για το Life is Feudal: MMO σε αυτό το forum topic.
GameWorld
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
**Το tgotn.blogspot.gr έχει ανοιχτά τα σχόλια για τους αναγνώστες της σελίδας για να μπορούν να εκφράζουν τις απόψεις τους για τα θέματα που διαβάζουν. Ωστόσο παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι υβριστικά, να έχουν νόημα, να είναι γραμμένα στην Ελληνική ή την Αγγλική και φυσικά να μην είναι στα greeklish.
**Αυτονόητο είναι το γεγονός ότι τα άρθρα που δημοσιεύονται στο blog δεν αντιπροσωπεύουν πάντα την γνώμη μας.