Μηχανικοί και ιπτάμενοι προετοιμάζονται πυρετωδώς. Για ένα ακόμη
καλοκαίρι θα κληθούν να επιχειρήσουν με πυροσβεστικά αεροσκάφη που έχουν
συμπληρώσει έως και 40 χρόνια δράσης.
Ρεπορταζ, φωτο, vids kathimerini
Μηχανικοί και ιπτάμενοι εργάζονται εντατικά για να είναι ετοιμοπόλεμα τα γερασμένα αεροσκάφη για τις φωτιές του καλοκαιριού.
Το δικινητήριο Canadair CL 215 προσεγγίζει την αεροπορική βάση Ελευσίνας, ακουμπά στον διάδρομο, αλλά σε δευτερόλεπτα χάνεται πάλι στον ορίζοντα. Ακόμη ένα επιτυχές «touch-and-go». Όσο το πλήρωμά του συνεχίζει την πτήση αξιολόγησης με αποπροσγειώσεις, στο έδαφος, στο υπόστεγο της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών, μηχανικοί αγωνίζονται ενάντια στον χρόνο. Ρυθμίζουν μία έλικα, δοκιμάζουν κινητήρες, αντικαθιστούν έλαια. Καθώς ξεκινά η αντιπυρική περίοδος, ο φόρτος εργασίας μεγαλώνει. Πρέπει να είναι ετοιμοπόλεμοι.
Δεν έχουν εύκολη αποστολή. Ειδικά όταν για ακόμη ένα καλοκαίρι θα κληθούν να επιχειρήσουν με αεροσκάφη αυτού του τύπου, τα περισσότερα εκ των οποίων αποκτήθηκαν μεταξύ 1974 και 1979.
Πέρυσι, από τα έντεκα Canadair CL 215 της χώρας, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας διέθεσε στην Πυροσβεστική εννέα. Στην πορεία, κατά την αναμέτρηση με τις πυρκαγιές, κάποια εμφάνισαν έκτακτες βλάβες. Μηχανικοί εργάστηκαν νυχθημερόν για να τα αποκαταστήσουν το συντομότερο.
Φέτος, συνεχίζονται οι εργασίες για να διατεθούν όσο το δυνατόν περισσότερα αεροσκάφη CL 215. Οι ίδιες δυσκολίες, όμως, παραμένουν, τη στιγμή που και οι επίγειες δυνάμεις της Πυροσβεστικής δίνουν παράλληλη μάχη για να συντηρήσουν τα δικά τους καταπονημένα οχήματα.
«Επειδή έχει κατασκευαστεί μιαν άλλη εποχή, αυτό το αεροσκάφος έχει άλλη φιλοσοφία», λέει στην «Κ» ο σμηναγός Ιωάννης Σεντουξής. «Δεν υπάρχουν αυτοματισμοί. Ολοι οι έλεγχοι που θα γίνουν είναι πάνω στον χειριστή. Ακόμα και τα πηδάλια είναι με συρματόσχοινα. Δεν υπάρχει υδραυλική υποβοήθηση, ή υπολογιστής που ελέγχει τα όρια του κινητήρα για να μπορέσει να επέμβει».
Ο χειριστής θα πρέπει να κατά τη διάρκεια της πτήσης, σε ένα περιβάλλον με καπνούς, υψηλή θερμοκρασία και συχνά άνεμο, να έχει το νου του σε όλα αυτά τα ζητήματα και παράλληλα να προσέχει τα άλλα εναέρια μέσα που μπορεί να βρίσκονται στην περιοχή.
«Είναι απαιτητικό σωματικά και πνευματικά αυτό το αεροπλάνο», λέει ο κ. Σεντουξής.
Ο σμηναγός Ιωάννης Σεντουξής στο πιλοτήριο ενός Canadair CL 215. Όλα περνούν από τον χειριστή.
Κάθεται στο πιλοτήριο ενός Canadair και μας εξηγεί λεπτομερώς τη λειτουργία κάθε διακόπτη και οργάνου. Όποτε επιχειρούν, οι πιλότοι καταπονούνται. Οι θέσεις κυβερνήτη και συγκυβερνήτη δεν έχουν αποσβεστήρες. Μπορεί κάθε υδροληψία να διαρκεί περίπου 20 δευτερόλεπτα, το παραμικρό τράνταγμα όμως μεταφέρεται στο σώμα τους. Σε βάθος χρόνου μπορεί κάποιοι χειριστές να εμφανίσουν προβλήματα στη μέση.
Οι κινητήρες
Γιώργος Τσαντίδης: Ό,τι προβλέπεται από τη βιβλιογραφία εφαρμόζεται κατά γράμμα και ο κινητήρας παραμένει αξιόπλοος.
Όπως εξηγεί στην «Κ» ο αντισμήναρχος Γιώργος Τσαντίδης και διοικητής της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών, ο 18κίλυνδρος κινητήρας των Canadair CL 215 «είναι ένας από τους πιο πετυχημένους και εξελιγμένους εμβολοφόρους της ιστορίας. Όσο συντηρείται είναι αξιόπλοος».
Ωστόσο, το γεγονός ότι σχεδιάστηκε στη δεκαετία του ’30 και ότι στα συγκεκριμένα μοντέλα κατασκευάστηκε περίπου πριν από 40 χρόνια, προκαλεί επιχειρησιακές δυσκολίες και έχει πρόσθετες απαιτήσεις.
«Πολλά ανταλλακτικά δεν μπορούμε να τα βρούμε τόσο εύκολα, οπότε καθυστερεί η διαδικασία αποκατάστασης μιας βλάβης. Είναι καθημερινός ο αγώνας δρόμου», λέει ο επισμηναγός Αντώνης Βουρβούλης καθώς μας ξεναγεί στο υπόστεγο της συντήρησης.
Δύο αεροσκάφη περνούν την ετήσια επιθεώρησή τους προκειμένου να είναι έτοιμα στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου και ένα ακόμη βρίσκεται στην τελική φάση ελέγχων. Στην ετήσια επιθεώρηση λύνονται τα πάντα. Βγαίνουν όλα τα σκέλη, τα πατώματα, αλλά και οι κινητήρες οι οποίοι στέλνονται στον επισκευαστικό φορέα (είτε στις ΗΠΑ είτε στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία). Έπειτα από εντατικούς ελέγχους το αεροσκάφος ξαναδένεται και ακολουθούν πτήσεις συντήρησης προτού σταλεί στο μέτωπο της φωτιάς.
«Οι πιο συνηθισμένες βλάβες που φέρουν οι κινητήρες είναι η μειωμένη απόδοση, διαρροές ελαίου ή προβλήματα στο στροφαλοφόρο άξονα», λέει ο κ. Βουρβούλης.
Οι μηχανικοί δουλεύουν εντατικά στη Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών.
Βασίλης Μάρης: Είναι πολύ ανθρωποκεντρικό, όλα περνούν από τον χειριστή.
Κάθε τύπος αεροσκάφους έχει τους δικούς του περιορισμούς, στην περίπτωση όμως των Canadair CL 215, το έργο όλων των εμπλεκομένων γίνεται ακόμη πιο σύνθετο. «Μπορούν να είναι στον αέρα μόνο από το πρώτο μέχρι το τελευταίο φως», εξηγεί ο σμηναγός Βασίλης Μάρης, ο οποίος πετά εδώ και επτά χρόνια με αυτά τα αεροσκάφη. Αντίθετα τα πιο σύγχρονα αεροσκάφη CL 415 έχουν μεγαλύτερη αυτονομία κινήσεων.
Και το καύσιμό των CL 215, λόγω της σπανιότητάς του, δεν είναι άμεσα διαθέσιμο παντού, σε οποιοδήποτε πολιτικό αεροδρόμιο. «Χρειάζεται προετοιμασία και να στηθεί επιχείρηση μεταφοράς των καυσίμων εφόσον πετάξουμε εκτός τακτικών κλιμακίων, για να εξυπηρετηθούν τα αεροπλάνα», λέει ο κ. Μάρης.
«Είναι αξιόπιστο αεροσκάφος, αλλά είναι αρκετά παλιό. Θα θέλαμε να είναι πιο σύγχρονο», προσθέτει ένας από τους νεότερους συναδέλφους του, ο υποσμηναγός Γιώργος Παπαϊωάννου, ο οποίος αντιμετώπισε πέρυσι για πρώτη φορά φωτιές.
Η πρώτη επιχείρηση στην οποία έλαβε μέρος το περασμένο καλοκαίρι ήταν στο Καπανδρίτι. Ωστόσο ο ίδιος ξεχωρίζει τη φωτιά στη Ζάκυνθο. «Όταν ξημέρωσε και πετάγαμε πάνω από το νησί είδαμε ότι όλο ήταν καμένο. Πραγματικά δεν ξέραμε πού να επιχειρήσουμε. Ήταν μια κατάσταση πολύ δυσάρεστη», λέει.
Η προετοιμασία
Για καθέναν από τους περίπου 70 ιπτάμενους της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών αυτή είναι περίοδος εγρήγορσης. Πέρα από τα ήδη διαθέσιμα αεροσκάφη, μόλις παραλάβουν και άλλα από τη συντήρηση θα τα δοκιμάσουν και θα αξιολογηθούν και οι ίδιοι για να είναι πλήρως έτοιμοι όποτε τους ζητηθεί.
Το καλοκαίρι θα κληθούν να δράσουν σε αφιλόξενο περιβάλλον. «Δεν υπάρχει εύκολη φωτιά. Όλες είναι απαιτητικές και προϋποθέτουν αυξημένα αντανακλαστικά», λέει ο κ. Σεντουξής.
«Δεν υπάρχει φόβος, αλλά σεβασμός. Σέβεσαι τον κίνδυνο, αλλά και το μέσο με το οποίο πετάς».
«Μακάρι να ήμασταν αχρείαστοι, αλλά δυστυχώς και φέτος θα χρειαστεί να πολεμήσουμε στην πρώτη γραμμή», λέει ο κ. Σεντουξής.
Δείτε το άρθρο πλήρες ΕΔΩ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΛΕΞΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
13/5/2018
Ρεπορταζ, φωτο, vids kathimerini
Μηχανικοί και ιπτάμενοι εργάζονται εντατικά για να είναι ετοιμοπόλεμα τα γερασμένα αεροσκάφη για τις φωτιές του καλοκαιριού.
Το δικινητήριο Canadair CL 215 προσεγγίζει την αεροπορική βάση Ελευσίνας, ακουμπά στον διάδρομο, αλλά σε δευτερόλεπτα χάνεται πάλι στον ορίζοντα. Ακόμη ένα επιτυχές «touch-and-go». Όσο το πλήρωμά του συνεχίζει την πτήση αξιολόγησης με αποπροσγειώσεις, στο έδαφος, στο υπόστεγο της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών, μηχανικοί αγωνίζονται ενάντια στον χρόνο. Ρυθμίζουν μία έλικα, δοκιμάζουν κινητήρες, αντικαθιστούν έλαια. Καθώς ξεκινά η αντιπυρική περίοδος, ο φόρτος εργασίας μεγαλώνει. Πρέπει να είναι ετοιμοπόλεμοι.
Δεν έχουν εύκολη αποστολή. Ειδικά όταν για ακόμη ένα καλοκαίρι θα κληθούν να επιχειρήσουν με αεροσκάφη αυτού του τύπου, τα περισσότερα εκ των οποίων αποκτήθηκαν μεταξύ 1974 και 1979.
Πέρυσι, από τα έντεκα Canadair CL 215 της χώρας, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας διέθεσε στην Πυροσβεστική εννέα. Στην πορεία, κατά την αναμέτρηση με τις πυρκαγιές, κάποια εμφάνισαν έκτακτες βλάβες. Μηχανικοί εργάστηκαν νυχθημερόν για να τα αποκαταστήσουν το συντομότερο.
Φέτος, συνεχίζονται οι εργασίες για να διατεθούν όσο το δυνατόν περισσότερα αεροσκάφη CL 215. Οι ίδιες δυσκολίες, όμως, παραμένουν, τη στιγμή που και οι επίγειες δυνάμεις της Πυροσβεστικής δίνουν παράλληλη μάχη για να συντηρήσουν τα δικά τους καταπονημένα οχήματα.
«Επειδή έχει κατασκευαστεί μιαν άλλη εποχή, αυτό το αεροσκάφος έχει άλλη φιλοσοφία», λέει στην «Κ» ο σμηναγός Ιωάννης Σεντουξής. «Δεν υπάρχουν αυτοματισμοί. Ολοι οι έλεγχοι που θα γίνουν είναι πάνω στον χειριστή. Ακόμα και τα πηδάλια είναι με συρματόσχοινα. Δεν υπάρχει υδραυλική υποβοήθηση, ή υπολογιστής που ελέγχει τα όρια του κινητήρα για να μπορέσει να επέμβει».
Ο χειριστής θα πρέπει να κατά τη διάρκεια της πτήσης, σε ένα περιβάλλον με καπνούς, υψηλή θερμοκρασία και συχνά άνεμο, να έχει το νου του σε όλα αυτά τα ζητήματα και παράλληλα να προσέχει τα άλλα εναέρια μέσα που μπορεί να βρίσκονται στην περιοχή.
«Είναι απαιτητικό σωματικά και πνευματικά αυτό το αεροπλάνο», λέει ο κ. Σεντουξής.
Ο σμηναγός Ιωάννης Σεντουξής στο πιλοτήριο ενός Canadair CL 215. Όλα περνούν από τον χειριστή.
Κάθεται στο πιλοτήριο ενός Canadair και μας εξηγεί λεπτομερώς τη λειτουργία κάθε διακόπτη και οργάνου. Όποτε επιχειρούν, οι πιλότοι καταπονούνται. Οι θέσεις κυβερνήτη και συγκυβερνήτη δεν έχουν αποσβεστήρες. Μπορεί κάθε υδροληψία να διαρκεί περίπου 20 δευτερόλεπτα, το παραμικρό τράνταγμα όμως μεταφέρεται στο σώμα τους. Σε βάθος χρόνου μπορεί κάποιοι χειριστές να εμφανίσουν προβλήματα στη μέση.
Οι κινητήρες
Γιώργος Τσαντίδης: Ό,τι προβλέπεται από τη βιβλιογραφία εφαρμόζεται κατά γράμμα και ο κινητήρας παραμένει αξιόπλοος.
Όπως εξηγεί στην «Κ» ο αντισμήναρχος Γιώργος Τσαντίδης και διοικητής της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών, ο 18κίλυνδρος κινητήρας των Canadair CL 215 «είναι ένας από τους πιο πετυχημένους και εξελιγμένους εμβολοφόρους της ιστορίας. Όσο συντηρείται είναι αξιόπλοος».
Ωστόσο, το γεγονός ότι σχεδιάστηκε στη δεκαετία του ’30 και ότι στα συγκεκριμένα μοντέλα κατασκευάστηκε περίπου πριν από 40 χρόνια, προκαλεί επιχειρησιακές δυσκολίες και έχει πρόσθετες απαιτήσεις.
«Πολλά ανταλλακτικά δεν μπορούμε να τα βρούμε τόσο εύκολα, οπότε καθυστερεί η διαδικασία αποκατάστασης μιας βλάβης. Είναι καθημερινός ο αγώνας δρόμου», λέει ο επισμηναγός Αντώνης Βουρβούλης καθώς μας ξεναγεί στο υπόστεγο της συντήρησης.
Δύο αεροσκάφη περνούν την ετήσια επιθεώρησή τους προκειμένου να είναι έτοιμα στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου και ένα ακόμη βρίσκεται στην τελική φάση ελέγχων. Στην ετήσια επιθεώρηση λύνονται τα πάντα. Βγαίνουν όλα τα σκέλη, τα πατώματα, αλλά και οι κινητήρες οι οποίοι στέλνονται στον επισκευαστικό φορέα (είτε στις ΗΠΑ είτε στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία). Έπειτα από εντατικούς ελέγχους το αεροσκάφος ξαναδένεται και ακολουθούν πτήσεις συντήρησης προτού σταλεί στο μέτωπο της φωτιάς.
«Οι πιο συνηθισμένες βλάβες που φέρουν οι κινητήρες είναι η μειωμένη απόδοση, διαρροές ελαίου ή προβλήματα στο στροφαλοφόρο άξονα», λέει ο κ. Βουρβούλης.
Μόλις τελείωσε την πτήση αξιολόγησης το Canadair και ανεφοδιάζεται με καύσιμ |
Οι μηχανικοί δουλεύουν εντατικά στη Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών.
Βασίλης Μάρης: Είναι πολύ ανθρωποκεντρικό, όλα περνούν από τον χειριστή.
Κάθε τύπος αεροσκάφους έχει τους δικούς του περιορισμούς, στην περίπτωση όμως των Canadair CL 215, το έργο όλων των εμπλεκομένων γίνεται ακόμη πιο σύνθετο. «Μπορούν να είναι στον αέρα μόνο από το πρώτο μέχρι το τελευταίο φως», εξηγεί ο σμηναγός Βασίλης Μάρης, ο οποίος πετά εδώ και επτά χρόνια με αυτά τα αεροσκάφη. Αντίθετα τα πιο σύγχρονα αεροσκάφη CL 415 έχουν μεγαλύτερη αυτονομία κινήσεων.
Και το καύσιμό των CL 215, λόγω της σπανιότητάς του, δεν είναι άμεσα διαθέσιμο παντού, σε οποιοδήποτε πολιτικό αεροδρόμιο. «Χρειάζεται προετοιμασία και να στηθεί επιχείρηση μεταφοράς των καυσίμων εφόσον πετάξουμε εκτός τακτικών κλιμακίων, για να εξυπηρετηθούν τα αεροπλάνα», λέει ο κ. Μάρης.
«Είναι αξιόπιστο αεροσκάφος, αλλά είναι αρκετά παλιό. Θα θέλαμε να είναι πιο σύγχρονο», προσθέτει ένας από τους νεότερους συναδέλφους του, ο υποσμηναγός Γιώργος Παπαϊωάννου, ο οποίος αντιμετώπισε πέρυσι για πρώτη φορά φωτιές.
Η πρώτη επιχείρηση στην οποία έλαβε μέρος το περασμένο καλοκαίρι ήταν στο Καπανδρίτι. Ωστόσο ο ίδιος ξεχωρίζει τη φωτιά στη Ζάκυνθο. «Όταν ξημέρωσε και πετάγαμε πάνω από το νησί είδαμε ότι όλο ήταν καμένο. Πραγματικά δεν ξέραμε πού να επιχειρήσουμε. Ήταν μια κατάσταση πολύ δυσάρεστη», λέει.
Η προετοιμασία
Για καθέναν από τους περίπου 70 ιπτάμενους της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών αυτή είναι περίοδος εγρήγορσης. Πέρα από τα ήδη διαθέσιμα αεροσκάφη, μόλις παραλάβουν και άλλα από τη συντήρηση θα τα δοκιμάσουν και θα αξιολογηθούν και οι ίδιοι για να είναι πλήρως έτοιμοι όποτε τους ζητηθεί.
Το καλοκαίρι θα κληθούν να δράσουν σε αφιλόξενο περιβάλλον. «Δεν υπάρχει εύκολη φωτιά. Όλες είναι απαιτητικές και προϋποθέτουν αυξημένα αντανακλαστικά», λέει ο κ. Σεντουξής.
«Δεν υπάρχει φόβος, αλλά σεβασμός. Σέβεσαι τον κίνδυνο, αλλά και το μέσο με το οποίο πετάς».
«Μακάρι να ήμασταν αχρείαστοι, αλλά δυστυχώς και φέτος θα χρειαστεί να πολεμήσουμε στην πρώτη γραμμή», λέει ο κ. Σεντουξής.
Δείτε το άρθρο πλήρες ΕΔΩ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΛΕΞΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
13/5/2018
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
**Το tgotn.blogspot.gr έχει ανοιχτά τα σχόλια για τους αναγνώστες της σελίδας για να μπορούν να εκφράζουν τις απόψεις τους για τα θέματα που διαβάζουν. Ωστόσο παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι υβριστικά, να έχουν νόημα, να είναι γραμμένα στην Ελληνική ή την Αγγλική και φυσικά να μην είναι στα greeklish.
**Αυτονόητο είναι το γεγονός ότι τα άρθρα που δημοσιεύονται στο blog δεν αντιπροσωπεύουν πάντα την γνώμη μας.